Rally

Hur fungerar egentligen en rallytävling? Den populära motorsporten körs på så kallade specialsträckor – på vägar avstängda för trafik där det gäller att ta sig i mål på kortast möjligast tid. Samt transportsträckor – där det är vanliga trafikregler som gäller. Både förare och kartläsare har en viktig funktion.

Det finns några varianter av tävlingar förutom vanlig rally, som Rallysprint – uppdelat i flera olika heat på om ca 2 minuter. Enklare och billigare att arrangera då den kan köras lite varsomhelst, och så Rallyspecialsom är en blandning av rally och rallysprint där start och mål läggs på samma ställe. Här kör man med kortare specialsträckor och har en totaltid att hålla sig till, även kallat transporttider.

De olika klasserna då: Grupp Aär den grupp som har minst begränsningar på hur mycket bilen får vara trimmad. Bilarna som körs här får vara både två och fyrhjulsdrivna och är specialbilar framtagna just för rallytävlingar. Grupp N är en klass där bara elektronisk trimning får användas med modifierade standardbilar. Serieproduktionen måste vara minst 2500 exemplar. Grupp Här den nationella och största klassen för tvåhjulsdrivna bilar. Ingen överladdning tillåts. I Grupp Eslutligen så är det helt otrimmade bilar som gäller. Det finns också en internationell klass som heter Appendix Kför äldre bilar, både två och fyrhjulsdrivna. Modellen får i Sverige vara tillverkad senast 1981.

Rallysporten administreras av FIA (Federation Internationale de l’automobile) och i Sverige av Svenska Bilsportförbundet SBF.

Tävlingar

Visste du att.. det första rallyloppet arrangerades 1894 mellan Paris och Rouen i Frankrike?
Idag är det dock WRC– världsmästerskapet i rally som är den största och mest prestigefyllda tävlingen. Deltävlingarna körs i 30 länder med deltagare från hela världen. Den svenska deltävlingen är det välkända Svenska Rallyt, som ofta körs i Värmlandsskogarna. En annan berömd deltävling är Finska rallyt. Den som vinner WRC ses allmänt som den bäste rallyföraren i världen eftersom tävlingen pågår under en lång period och man därför måste ha maximal skärpa under så många sträckor. Två svenska världsmästare har det hunnit bli genom åren, Björn Waldegård 1979 med Ford Escort och Stig Blomqvist 1984 i en Audi Sport Quattro. Både Finland och Sverige, och även Storbritannien, tillhör de mer framgångsrika länderna i sporten, men de senaste åren har WRC dominerats av fransmännen Sébastien Loeb och Sébastien Ogier, vilket har gjort att Frankrike vunnit de senaste 10 världsmästerskapen. På konstruktörssidan är det Lancia som har haft mest succé. Det mytomspunna terrängrallyt Paris-Dakarstartades upp på 70-talet för både bilar, lastbilar, motorcyklar och fyrhjulingar. Sträckan kantades trist nog av problem med körning i Sahara där man var tvungen att korsa flera områden i konflikt och flyttades 2009 till Sydamerika, där tävlingen hittills fungerat smärtfritt.
Sedan får man inte glömma det anrikaMonte Carlo-rallytmed start i Nice och mål i Monaco.

Hur skaffar man rallylicens?

Till att börja med måste man vara 18 år och ha körkort. Sedan kan man få köra en debuttävling hos någon av motorklubbarna som finns i de flesta svenska städer. Efter en kortare kurs kan man sedan söka licens hos svenska bilsportförbundet.